Presseschau: Beyond: Two Souls - Nationale und internationale Tests im Wertungsspiegel

Spiel, Film, Kunstwerk oder Machwerk? Beyond: Two Souls, das neue interaktive Erlebnis der Macher von Fahrenheit und Heavy Rain, sorgt für hitzige Diskussionen in der Redaktion. Wie sehen die Wertungen weltweit und in Deutschland aus?

von Christian Weigel,
10.10.2013 16:35 Uhr

Beyond: Two Souls - Streitgespräch: Ist das noch ein Spiel oder gar ein Meisterwerk? 15:49 Beyond: Two Souls - Streitgespräch: Ist das noch ein Spiel oder gar ein Meisterwerk?

Deutschland

Bild.de - Bertram Küster: »Ellen Page [»Inception«] macht die Hauptrolle zur glaubwürdigsten und berührendsten Videospielfigur aller Zeiten.«

eurogamer.de - 6/10. Björn Balg:»Anstatt dem Verlauf chronologisch zu folgen, besucht ihr Jodie in einer wilden Reihenfolge zu verschiedenen Zeiten ihres Lebens. Dadurch zerstört man jeglichen Aufbau von Pacing, Spannung und sogar Charakterentwicklung.«

Gamersglobal - 8.0. Jörg Langer: »Alles kam auf eine Liste, die emotionalsten Situationen landeten im Spiel, für die Story zurechtgebogen. Dadurch fühlt sich Beyond wie eine Abfolge von Versatzstücken an, die mit der losen Klammer »Jodies Leben« zusammengehalten werden.«

Gamepro.de - 81%. Michael Graf: »Ich kann jeden verstehen, der die PS3 angesichts der spielerischen Einfalt und hakeligen Bedienung nach fünf Minuten wieder abschaltet. Auf der anderen Seite verstehe ich auch jeden, der Beyond für das bejubelt, was es nun mal ist: etwas Besonderes!«

Gameswelt.de - 8,5/10. Michael Zeis: »Die gesamte erste Spielhälfte über habe ich mich auf ein Charakterdrama mit Mystery-Elementen eingestellt - nur um dann von einer Science-Fiction-Action-Walze überrollt zu werden. Je näher das Finale rückte, desto breiter wurde Cages Pinsel, mit dem er seine Geschichte und seine Charaktere zeichnete.«

Golem.de - Peter Steinlechner: »Wer schon frühere Spiel-Filme von Quantic Dream mochte, bekommt mit Beyond Two Souls erneut erstklassige Unterhaltung für zwei, drei Abende. Allen anderen bleibt die Hoffnung, dass die Entwickler vielleicht für ihr nächstes Werk auch in Sachen Gameplay zulegen.«

spieletipps.de - 80%. Thomas Stuchlik: »Gerade anfangs entwickelt sich die Geschichte spielerisch und erzählerisch nur zäh. Die Macher sparen sich die interessanteren Kapitel für später auf. Kurzum war ich nach den ersten Spielstunden sogar enttäuscht. Doch das Spiel steigert sich bis zum Ende konsequent. «

videogameszone.de - 89%. Sascha Lohmüller: »Rein auf das Spielerische heruntergebrochen bleibt nicht viel übrig, doch würde man Beyond damit Unrecht tun. Das eigentliche Spiel ist hier nur der Unterbau für die Erzählung an sich, dient nur dazu, den Spieler in die Story mit einzubeziehen. Und ebendiese Story mit seinen tollen Charakteren, seiner dichten Atmosphäre, seinen vielen emotionalen Momenten ist es mehr als wert, über den recht geringen spielerischen Anspruch hinweg zu sehen.«

Beyond: Two Souls - Test-Video zum Spiel-Film 10:25 Beyond: Two Souls - Test-Video zum Spiel-Film

International

computerandvideogames.com - 6/10. Andy Kelly: »Great lead performance and tech, wasted on a lacklustre story. There are some moments that show surprisingly genuine heart, [...] but it's all over far too soon.«

EDGE - 5/10. »This is a far more systemically diverse game than Heavy Rain, and its story is certainly more believably told [...]. Yet this is a game almost entirely bereft of tension, one in which failure goes largely unpunished and is almost always inconsequential.«

eurogamer.net - 6/10. Oli Welsh: »It barely hangs together, but it can be a pretty entertaining mix. Cage's best decision is to embrace the madness by hopping restlessly around the game's 14-year timeline, eschewing chronology completely. But the film stars, the motion capture tech, the black borders, all that expensive striving to look just like a movie, don't make it any more valid either. «

destructoid.com - 5/10. Jim Sterling: »Beyond: Two Souls is - a pantomime. A childish play at being a meaningful journey, a vapid illusion of passion and poignancy. Nothing but a pantomime.«

Game Informer - 7,75/10. Matt Helgeson: »Though I like his work, it’s worth noting that Cage, for all his cinematic ambitions, isn’t much of a writer. He just doesn’t have a feel for realistic dialogue; conversations often come off stilted and awkward. He also has a flair for melodrama that lends his games an artificial, overwrought quality.«

Gamereactor - 8/10. Mike Holmes: »Our advice; own that first play through. Let yourself get immersed in it. Enjoy it. Put your heart and soul into it and make it yours. It's that first meeting that's so enticing, so involving, so unique. After that, if you must play it through again to see what you missed, give it months, not days, between your visits. The second bite is ne'er so sweet.«

Gamespot - 9/10. Tom McShea: »The story's biggest failing comes in how it handles dramatic sequences. Heavy-handed music often lays the emotion on too thick, which is a shame because the outstanding acting performances are more than able to invest you in the experience.«

GamesTM - 8/10. »It’s a very unusual game to criticise, as its gameplay systems are both limited and now, post Heavy Rain (and Walking Dead), quite familiar. Suffice to say, it works as well as it did previously, with basic QTEs doing an admirable job in conveying the emotion, excitement and threat of the story.«

HardcoreGamer - 4,5/5. Steve Hannley: »Beyond: Two Souls represents Quantic Dream’s most fully-realized work to date. The term “interactive film” is thrown around often, but this is the first game to actually feel like one. Carefully maintaining a balance between its social context and supernatural elements, the game refuses to give into standard video game tropes and remains a mature and thoughtful story throughout.«

IGN - 6/10. Lucy O'Brien: »Beyond: Two Souls is an ambitious opus, let down by lack of meaningful player choice and an unfocused plot. Never before have I felt like such a passive participant in a video game, my choices and actions merely icing on a dense, multi-layered cake. Playing Beyond is a memorable experience, yes, but a good video game it is not.«

Joystiq - 2,5/5. Ludwig Kietzmann: »Though it uses the language of both games and movies, it's usually the most interesting when it abandons big-screen bluster to focus on minor dilemmas that strengthen the protagonist as a person. Beyond that, you're just the ghost in a ghost story, only appearing when the scene calls for a cheap scare.«

Kotaku - Yes. Kirk Hamilton: »Beyond is, more or less, a SYFY original miniseries that occasionally asks for input from the viewer.«

Official Playstation Magazine UK - 10/10. Phil Iwaniuk: »Ellen Page’s performance is astonishing. She’s the lynchpin that holds the madness together with a painfully human presence.«

polygon.com- 8/10. Justin McElroy: »Beyond's weak script is held up by its strong presentation and performances With Beyond: Two Souls, Quantic Dream has smoothed away nearly all the rough edges in how it presents its stories. The other edge of that sword is that it lays the stories themselves bare to be judged entirely on their own.«

Rev3Games - 5/5. »Captivating, well-written story; top-notch acting and performances, but hand-to-hand-combat can be unintuitive.«

videogamer.com - 10/10. Steven Burns: »The narrative's problems feed into the mechanics. Aiden's powers – and how they're exerted – are woefully inconsistent with the story, [...] which would be fine if the game's narrative hooked you in. But it doesn't.«

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